4 Concentratie technieken voor professionele schrijvers

Het is heel erg moeilijk om te schrijven als je moeite hebt om je te focussen op de taak die voor je ligt. Dat geldt in het bijzonder voor professionele schrijvers. Een goede concentratie opbouwen is iets waar de meeste mensen aan moeten werken. Hier zijn een aantal concentratie technieken die kunnen helpen bij het verbeteren van je schrijfervaring.

Verwijder afleidingen

Als iets je afleidt dan moet het niet in de buurt komen van je werkplek. Iedereen wordt door iets anders afgeleid maar zodra je opmerkt dat iets een afleiding is dan zou je dat gelijk moeten verwijderen. Soms betekent dat je posters weghaalt, de kleur op de muren aanpast of simpelweg je bureau moet opruimen.

Een pauze inlassen

Tijdens het werk kan de concentratie vaak verhoogd worden door een pauze te nemen. Hoewel dit iets averechts lijkt zijn er gewoon momenten waarop je je gewoon niet meer kunt concentreren omdat je moe bent of omdat je te lang hebt doorgewerkt.

Als je voelt dat je een pauze nodig hebt, dien je die pauze zo kort mogelijk te houden, een of twee minuten lang. Zelfs een minuut iets anders doen dan de taak zelf geldt al als pauze en is een van de meeste effectieve concentratie technieken.

Doe regelmatig aan meditatie

Van meditatie is wetenschappelijk bewezen dat het de manier waarop je brein werkt veranderd. Meditatie kan ervoor zorgen dat je je beter kunt focussen en concentreren. Omdat meditatie in zichzelf een vorm van contractie is kan het voor sommige mensen lastig zijn om te beoefenen.

Wanhoopt niet; regelmatige oefening zorgt al snel voor resultaat. Begin met tien of vijftien minuten om de dag en verhoog dan langzaam de frequentie en duur.

Werk niet iets harder

Een populaire concentratie techniek die wordt gebruikt door mensen die leiden aan ADD is de methode om de aandacht spanne elke keer als je merkt dat je aandacht begint af te dwalen iets verder te pushen.

Concentratie is in veel opzichten een aangeleerd iets. Als je voelt dat je brein begint af te dwalen kun je een afspraak met jezelf maken om dan nog vijf minuten langer door te gaan voordat je een pauze neemt.

Push daarna verder tot 10, 15 en verder totdat je concentratievermogen superscherp is.

Bekijk ook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × five =